عوارض بعد از عمل اسلیو معده

عوارض بعد از عمل اسلیو معده

بیش از نیمی از جامعه درگیر چاقی و اضافه وزن می باشند، و از آن رنج می برند، دومین علت مرگ و میر در جهان، بخاطر اضافه وزن مفرط  می باشد، که معمولاً این افراد علاوه بر چاقی، بیماری دیابت نوع دو، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی نیز دارند، برای درمان اضافه وزن مفرط، عمل ها و اقدامات متفاوتی از جمله عمل اسلیو معده، لیپوساکشن، ابدومینوپلاستی، گاسترکتومی، پلیکاسیون معده، بای پس معده، حلقه معده و بالن معده وجود دارند.

عمل های مانند: حلقه معده و بالن معده معمولاً برگشت پذیر هستند، اما عمل های جراحی مانند اسلیو معده و بای پس معده از جمله عمل هایی هستند، که معمولا برگشت ناپذیر بوده اند، اما این عمل های جراحی سنگین بوده و عوارض و دوران نقاهت بیشتری نسبت به عمل های دیگر دارند و همچنین بعد از آن باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کرد، بنابراین این نوع عمل ها حساس بوده و نیازمند مهارت و دقت بالای پزشک انتخابی می باشد، پس حتماً قبل از انجام این عمل ها با یک متخصص فلوشیپ مشورت کنید.

شما می توانید با استفاده از ورزش های روزانه، رژیم غذایی مناسب، چاقی و اضافه وزن خودتان را اصلاح کنید، اما گاهی چاقی شما با این روش ها از بین نمی روند و ممکن است، نیازمند عمل های جراحی باشید اما قبل از انجام هر عملی ابتدا علت چاقی خود را پیدا کنید، تا بتوانید بهترین روش برای درمان آن را انتخاب کنید. برای انجام این نوع جراحی ها، متخصص اسلیو معده در اصفهان ابتدا BMI شما یا همان شاخص توده بدنی شما را محاسبه می کند، اگر جواب این محاسبه بیشتر از عدد 35 باشد، شما کاندید مناسبی برای انجام این نوع عمل ها می باشید، اما اگر BMI شما زیر 35 باشد و یا در محدوده نرمال باشد، در این صورت این نوع عمل ها برای شما توصیه نمی شوند.

در ادامه مقاله شما را با تفاوت بین دو عمل اسلیو معده و بای پس معده آشنا می کنم.

عمل بای پس معده :

در عمل بای پس معده بیمار تحت بیهوشی قرار گرفته و بعد از آن معده بیمار برش خورده و به دو قسمت تقسیم می شود و مسیر ورود غذا از معده به روده عوض می شود در این نوع جراحی قسمت بزرگتر معده را توسط منگنه های مخصوص بخیه کرده و آن را از مسیر گوارشی خارج می کنند و سپس قسمت کوچکتر معده را که کم حجم تر است به روده کوچک وصل می کنند.

عمل اسلیو معده :

ابتدا در این عمل بیمار تحت بیهوشی قرار می‌گیرد و سپس  حدود 80 درصد از معده بیمار برش خورده و خارج می گردد و حجمی از معده که حدودا به اندازه یک موز می باشد در بدن فرد باقی می ماند.

در هردوی این جراحی ها، حجم معده کاهش پیدا کرده و با خوردن کمترین حجم غذا، فرد احساس سیری می کند، اما عمل بای پس معده پ رهزینه تر بوده و دوره نقاهت آن بیشتر است. این نوع جراحی ها می توانند هم به روش لاپاراسکوپی و هم به صورت جراحی های باز انجام شوند که امروزه جراحی به روش لاپاراسکوپی بر جراحی های باز ارجحیت دارد.

عوارض بعد از عمل اسلیو معده

مزایای جراحی اسلیو معده:

این نوع عمل جراحی باعث می شود حدود 60 تا 80 درصد از وزن اضافه شما کاهش یابد، آپنه و مشکلات خوابتان درمان شود و اگر درگیر بیماری قلبی، عروقی بودید بهبود پیدا کنید، همچنین باعث کاهش میزان کلسترول بد خون شما یا همان LDL و همچنین افزایش میزان کلسترول خوب خون شما یا همان HDL می شود. اگر بیماری دیابت داشتید میزان قند خون شما نیز کاهش پیدا کرده و بیماری تان بهبود می یابد، همچنین درد های مفصلی شما به مرور با این نوع جراحی بهبود می یابند.

عوارض مهم بعد از عمل اسلیو معده :

خونریزی از محل بخیه :

یکی از مهم ترین و خطرناک ترین عوارض بعد از عمل اسلیو معده نشت خون از محل بخیه معده می باشد، که می تواند به خاطر رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب باشد که باعث خونریزی از محل بخیه می شود، همچنین بعد از باز شدن بخیه ها اسید معده وارد خون شده و می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب، تب، درد قفسه سینه و درد شکم در فرد بشود. معمولاً یک ماه بعد از عمل این عارضه بیشتر اتفاق می‌افتد و می تواند باعث عفونت در فرد شود.

تنگی معده:

یکی دیگر از عوارض عمل اسلیو معده ، ملتهب و تنگ شدن دهانه ی معده (محل ورود غذا به معده) می باشد، که می تواند باعث شود فرد حالت تهوع و استفراغ داشته باشد، و نتواند به درستی غذا بخورد.

ترومبوز یا لخته شدن خون:

این عارضه به ندرت بعد از جراحی اسلیو معده اتفاق می افتد، اما ترومبوز به معنای لخته شدن خون در یک رگ می باشد، که در افراد سیگاری بیشتر اتفاق می افتد و یک عارضه تهدید آمیز می باشد که می تواند منجر به مرگ فرد شود، در صورت بروز این نوع عارضه، علائمی مانند ورم ، درد، رنگ پریدگی و احساس گیجی در فرد ایجاد می شود، که باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

عفونت در محل برش عمل:

یکی از مهمترین عارضه های دیگر که باید در اسرع وقت درمان شود عفونت محل عمل می باشد، که در صورت بروز این عارضه فرد دچار علائمی مانند: تب، تپش قلب، احساس گیجی و سبکی سر می شود و در صورتی که به موقع به پزشک مراجعه نکند و آنتی بیوتیک مصرف نکند این عفونت پخش شده و می تواند باعث مرگ شود.

سنگ کیسه صفرا:

یکی از عوارضی که بعد از عمل اسلیو معده اتفاق می افتد، سنگ کیسه صفرا است، که معمولاً بعد از دو سال از این عمل در فرد نمایان می شود و علائمی مانند : درد شکم بویژه در قسمت فوقانی آن، سوء هاضمه، نفخ، حالت تهوع را برای فرد به همراه دارد.

در ادامه ی اصلی ترین و مهم ترین عارضه های گفته شده ، عوارض دیگری نیز برای این عمل وجود دارند،

مانند: ریزش مو به خاطر جذب نشدن ویتامین ها و مواد مغذی ، تغییرات در خلق و خوی فرد ، کاهش میزان ویتامین ها ،کاهش آب و مواد معدنی بدن، فتق ، زخم معده ، شل شدن پوست ، سوء هاضمه و…

عوارض بعد از عمل اسلیو معده

نتیجه گیری:

اگرچه هر عمل جراحی با عوارضی همراه می باشد، اما از نظر شخصی من  بهتر است، به جای انجام دادن این نوع عمل های سنگین که می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی شما شوند، با مراجعه به مرکز لاغری اصفهان از روش هایی مانند: دستگاه کویتیشن، لیپوساکشن و کرایولیپولیز و … استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *